WężE 2024 ROZDANE. KOMISJA ZATęSKNIłA ZA FILMAMI PATRYKA VEGI

Po raz 13. przyznano antynagrody filmowe dla najgorszych polskich produkcji ubiegłego roku. Polskie Złote Maliny trafiły m.in. do twórców filmów ze słowem "doskonały" w tytule, a zatem "Blefu doskonałego" oraz "Ślubu doskonałego". Już w nominacjach Popkulturowej Akademii Wszystkiego, która przyznaje antynagrody, nie zabrakło znanych nazwisk: Macieja Musiała, Adama Woronowicza czy Magdaleny Boczarskiej.

Węże, znane także jako polskie Złote Maliny, są przyznawane przez Popkulturową Akademię Wszystkiego, złożoną z ekspertów filmowych i dziennikarzy specjalizujących się w kulturze i sztuce. Celem antynagród jest zwrócenie uwagi — choć w ironicznej i lekkiej formule — na stan polskich produkcji, szczególnie tych szeroko dostępnych dla widzów, także poprzez platformy streamingowe.

"Nieudane polskie filmy świetnie przyjęły się też w nowych formach dystrybucji — znacząca część nominowanych i nagrodzonych tytułów to dzieła z założenia stworzone do streamingu" — zauważają w wyjaśnieniu werdyktu przedstawiciele Popkulturowej Akademii Wszystkiego.

Wśród "nagrodzonych" nie zabrakło znanych i lubianych wśród widzów nazwisk: Michała Roznerskiego, Magdaleny Lamparskiej czy Adama Woronowicza.

"Chcieliśmy przy tym zauważyć, że polskie kino nieudane poradziło sobie w tym roku mimo braku jego wieloletniego lidera Patryka Vegi. Jego nieobecność wykorzystał Mariusz Pujszo, który swym ósmym i dziewiątym Wężem w karierze zbliży się do wyniku Vegi (10 Węży), ale jeszcze się z nim nie zrównał" — komentują tegorocznych "wygranych" podczas gali przedstawiciele Popkulturowej Akademii Wszystkiego.

Węże 2024: poznaliśmy "wygranych" polskich "Złotych Malin"

WIELKI WĄŻ

  • "Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego" (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo) za godny lepszej sprawy upór w kręceniu tej samej fabuły od ponad dwudziestu lat i fascynujący systematyczny regres twórczy.
  • "Blef doskonały" (reż. Michał Węgrzyn, prod. Michał Nowak, Barbara Nowak, Michał Węgrzyn) za nieudany blef, bezczelną próbę nabrania widza, że tak powinno wyglądać profesjonalne kino komercyjne
  • "Heaven in Hell" (reż. Tomasz Mandes, prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes) za konsekwencję w odcinaniu kuponów od sukcesu "365 dni" i erotyczną opowieść o polskim wymiarze sprawiedliwości, która podniecić mogłaby chyba wyłącznie członków osławionej grupy "Kasta".
  • "Operacja Soulcatcher" (reż. Daniel Markowicz, prod. Daniel Markowicz, Mike Zawadzki) za fascynującą próbę przeniesienia do współczesnego polskiego kina treści i jakości rodem z dzieł Eda Wooda.
  • "The Palace" (reż Roman Polański, prod. Luca Barbareschi, Jean-Lois Porchet, Marc Bloch, Wojciech Gostomczyk) za obleśną, nieświeżą i przede wszystkim nieśmieszną satyrę, jaka nie przystoi Mistrzom Światowego Kina.
  • "Pan Samochodzik i Templariusze" (reż. Antoni Nykowski, prod. Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, Roman Szczepanik, Paweł Heba) za zepsucie filmowego samograja i zamienienie kultowych przygód Pana Samochodzika w imitujący przygody Bonda koszmarek może i na czterech kółkach, ale ewidentnie bez piątej klepki.
  • "Pokusa" (reż. Maria Sadowska, prod. Daniel Markowicz) za sztampowy sen o Warszawie i kolejną w polskim kinie, zupełnie niepotrzebną, fatalnie zrealizowaną i zagraną opowieść o słabości Polek do włoskich ogierów.
  • "Poskromienie złośnicy 2, czyli wiele hałasu o nic" (reż. Filip Zylber, prod. Piotr Zygo, Jacek Stalewski) za odwagę i umiejętności pozwalające nakręcić jeszcze gorszy film niż część pierwsza i ponowne zasłanianie się Szekspirem.
  • "Radiostory" (reż. Maciej Hydr, prod. Sea Film. Niestety nie podano personalnie nikogo) za nieudolną próbę wywołania nostalgii za latami 90., która budzi jedynie pamięć o fatalnych próbach realizacji kina gatunkowego w czasach transformacji.
  • "Ślub doskonały" (reż. Nick Moran, prod. Wojciech Pałys) za idealne wręcz spartolenie idei farsy i namówienie zacnego aktorskiego grona do ekranowej kompromitacji.

NAJGORSZA REŻYSERIA

  • Daniel Markowicz — "Operacja Soulcather"
  • Antoni Nykowski — "Pan Samochodzik i Templariusze"
  • Mariusz Pujszo — "Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego"
  • Maria Sadowska — "Pokusa"
  • Michał Węgrzyn — "Blef doskonały"

NAJGORSZY SCENARIUSZ

  • Dawid Kowalewicz — "Operacja Soulcatcher"
  • Michał Maruda, Łukasz Światowiec — "Cały ten seks"
  • Mariusz Pujszo — "Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego"
  • Bartosz Sztybor — "Pan Samochodzik i Templariusze"
  • Michał Węgrzyn — "Blef doskonały"

NAJGORSZA ROLA MĘSKA

  • Mateusz Janicki — "Pan Samochodzik i Templariusze"
  • Maciej Musiał — "Dzisiaj śpisz ze mną"
  • Mariusz Pujszo — "Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego"
  • Mikołaj Roznerski — "Blef doskonały"
  • Rafał Zawierucha — "Opiekun"

NAJGORSZA ROLA ŻEŃSKA

  • Aleksandra Adamska za "Ślub doskonały"
  • Karolina Chapko za "Blef doskonały"
  • Helena Englert za "Pokusa"
  • Magdalena Lamparska za "Poskromienie złośnicy 2, czyli wiele hałasu o nic"
  • Katarzyna Sawczuk za "Heaven in Hell"

NAJGORSZY DUET

  • Roma Gąsiorowska & Maciej Musiał — "Dzisiaj śpisz ze mną"
  • Grzegorz Halama & Mariusz Pujszo — "Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego"
  • Mateusz Janicki & samochód — "Pan Samochodzik i Templariusze"
  • Magdalena Lamparska & Mikołaj Roznerski — "Poskromienie złośnicy 2, czyli wiele hałasu o nic"
  • Dawid Ogrodnik & alkohol — "Jedna dusza"

WYSTĘP PONIŻEJ TALENTU

  • Magdalena Boczarska — "Heaven in Hell"
  • Sandra Drzymalska — "Pan Samochodzik i Templariusze"
  • Piotr Głowacki — "Radiostory"
  • Dawid Ogrodnik — "Jedna dusza"
  • Adam Woronowicz — "Ślub doskonały"

NAJGORSZY SEQUEL, PREQUEL LUB REMAKE

  • "Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego" (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo)
  • "Pan Samochodzik i Templariusze" (reż. Antoni Nykowski, prod. Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, Roman Szczepanik, Paweł Heba)
  • "Porady na zdrady 2" (reż. Sara Bustamante-Drozdek, prod. Kazimierz Rozwałka)
  • "Poskromienie złośnicy 2, czyli wiele hałasu o nic" (reż. Filip Zylber, prod. Piotr Zygo, Jacek Stalewski)
  • "Różyczka 2" (reż. Jan Kidawa-Błoński, prod. Mariusz Łukomski)

KOMEDIA, KTÓRA NIE ŚMIESZY

  • "Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego" (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo)
  • "Blef doskonały" (reż. Michał Węgrzyn, prod. Michał Nowak, Barbara Nowak, Michał Węgrzyn)
  • "The Palace" (reż Roman Polański, prod. Luca Barbareschi, Jean-Lois Porchet, Marc Bloch, Wojciech Gostomczyk)
  • "Pokolenie Ikea" (reż. Dawid Gral, prod. Monika Raj)
  • "Ślub doskonały" (reż. Nick Moran, prod. Wojciech Pałys)

NAJBARDZIEJ ŻENUJĄCA SCENA

  • Mariusz Pujszo couchuje filmowców — "Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego"
  • Maciej Musiał tańczący z żelazkiem — "Dzisiaj śpisz ze mną"
  • Finałowe ujęcie — "The Palace"
  • Nowoczesne rozmowy harcerskie — "Pan Samochodzik i Templariusze"
  • Pojedynek między Adamem Woronowiczem i Piotrem Głowackim — "Ślub doskonały"

EFEKT SPECJALNEJ TROSKI

  • Randomowe gubienie ostrości kamery — "Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego"
  • Finałowy wybuch — "Operacja Soulchatcher"
  • Samochodzik — "Pan Samochodzik i Templariusze"
  • Walka z powietrzem w latarni — "Pan Samochodzik i Templariusze"
  • Magdalena Boczarska grająca sama ze sobą jako matka i córka — "Różyczka 2"

NAJGORSZY PLAKAT

  • Opiekun (prod. Andrzej Sobczyk, Przemysław Wręźlewicz, Halina Marchut, Tomasz Balon-Mroczka, dystr. Rafael Film)
  • Radiostory (prod. Sea Film, dystr. Mayfly)
  • Ślicznotka. Początek (prod. Krzysztof Bałtyk, dystr. Mówi Serwis)
  • Teściowie 2 (prod. Michał Kwieciński, dystr. Next Film)
  • Życie w błocie się złoci (prod. Katarzyna Kujawińska, dystr. Galapagos Films)

NAJGORSZY PRZEKŁAD TYTUŁU

  • "Demeter: Przebudzenie zła" — org. "The Last Voyage of Demeter" (dystr. Monolith Films)
  • "Forgotten Love" – org. "Znachor" (dyst. Netflix)
  • "Niebezpieczny kochanek" — org. "Cat Person" (dystr. Kino Świat)
  • "Podrabiani zakochani" – org. "Robots" (dystr. Best Film)
  • "Między nami żywiołami" – org. "Elemental" (dystr. Disney)

Źródło: Facebook/Węże

Dowiedz się jeszcze więcej. Sprawdź najnowsze newsy i bądź na bieżąco

2024-04-25T03:45:16Z dg43tfdfdgfd